Vi avduker nytt visuelt uttrykk: VÅR IDENTITET
Nidaros Hockey, en stolt representant for Trondheim, avslører i dag vår nye visuelle identitet med budskapet «VÅR IDENTITET». Som en markering av klubbens tiårsjubileum, er vår identitet en hyllest av klubbens dype røtter i Trondheim og den rike kulturarven byen og dens befolkning besitter. Klubben, våre fans og byens befolkning deler en felles identitet – en delt identitet som går tusen år tilbake til da byen het Nidaros. I samarbeid med Vinn-Vinn Reklame, har vi i Nidaros Hockey tatt fram nye logoer og grafiske elementer som kombinerer historiske elementer fra tiden da Nidaros var maktsentrum, i et moderne uttrykk. Vår identitet handler om mot, styrke og samhold – en klubb for hele Trøndelag!
Vi kriger for Trøndelag og Trondheim
Med blå-svarte drakter kjemper vi heroisk for Trøndelag og for Trondheim. Vi går til kamp med lidenskap for våre fans og vår by. Vi er Nidaros Hockey – vinterens stolthet – byens krigere. Med mot, styrke og list kriger vi for seier hele vinteren. Hør vårt brøl, kjenn vår kraft, frykt vår styrke! Det er en fryktinngytende opplevelse å møte oss til kamp i vår borg når vi kjemper sammen med våre fans!
Med historien inn i framtiden
Vår nye visuelle identitet bringer klubben inn i fremtiden ved å tydeligere fremheve det unike ved vår klubb og vår idrett. Ishockey er Norges nest største publikumsidrett av en grunn. Intensiteten, lidenskapen og mystikken skaper ekte engasjement og trekker publikum.
Vi ønsker å være en klubb for de kommende generasjoner som søker intens spenning og kontinuerlig underholdning. Nidaros Hockey står for styrke, mot og samhold. Med en felles identitet med våre tilhengere rigger vi oss for å skape magi i en tettpakket Leangen Arena hele vinteren gjennom. Nidaros Hockey skal være en klubb for alle, og for hele Trøndelag, en klubb der fremtidens iskrigere utviklet i egen junioravdeling skaper magi sammen.
Ny logo
Den nye logoen tar med hovedelementene fra den opprinnelige logoen. Den nye logoens omriss representerer et vikingskip, som ble benyttet under krig- og plyndringsstokter. Skipets seil i blått symboliserer Nidelva – røttene til navnet Nidaros og som sirkler hele byen. Hærføreren i logoen er inspirert av Olav Tryggvason, og representerer økt uttrykk av lederskap, styrke og mot. Skipets mast inkluderer elementer fra borgen Sion, som beskyttet kongesetet Nidaros mot kuvlunger og baglere om makten i landet.
Fargevalg og symbolikk
- Fargene i logoen bygger på den opprinnelige logoen og blå-svart er vår identitet:
- Blå: Symboliserer Nidelva som ruger rundt byen, en essensiell del av vår visuelle symbolikk.
- Svart: Representerer autoritet og styrke, noe som speiler Nidaros’ historiske posisjon som maktsentrum.
- Gull: Står for selvtillit og seier, med referanse til våre vikingrøtter og vårt mål om å jage gull.
– Det er med et varmt hjerte at vi nå etter ti år som klubb knytter vår identitet der den faktisk hører hjemme – nemlig til røttene av Nidaros. Våre spillere representerer de moderne krigere – iskrigere som går inn i krigen med vilje og pågangsmot. Vi lever av å underholde og vårt navn forplikter, uttaler styreleder Frode Storesund.
– Målet vårt med den nye logoen var ikke bare å ta vare på arven og elementer fra den gamle, men å forsterke betydningen. Vi ville lage en logo som skaper en enda sterkere profil og som virkelig snakker for spillere, klubb og byen vår, uttrykker Espen Kibsgård fra Vinn-Vinn Reklame.
I tillegg hadde den ti år gamle logoen en del designmessige utfordringer med alle «nye» digitale kanaler og flater som er kommet. Den nye logoen har varianter som er tilpasset alle flater og formater den skal brukes på, som nok vil være kjærkomment for alle som skal jobbe med den, beskriver Kibsgård.
– Vi håper hockeyfans i Trondheim liker den like godt som oss og ser veldig frem til å se den på brystet til spillerne når det braker løs i Leangen Arena igjen, sier Storesund.
Du kan finne all informasjon om vår nye identitet i vår nye Profilhåndbok. Her kan du også laste ned den nye logoen.